59448

InleidingSCHEEPSLIFT of schroevendok uit 1928, gesitueerd in de Wolwevershaven, in oorsprong gebouwd ten behoeve van de tegenoverliggende Machinefabriek L. Straatman Ketelmakerij. Het dok werd gebruikt om schepen deels uit het water te lichten zodat vanaf drijvende, houten vlonders de scheepsroeren en schroeven gerepareerd of vervangen konden worden. OmschrijvingDe scheepslift heeft een geklonken stalen constructie met een dwarsverbinding in de vorm van een vakwerkspant met N-liggers. De takelwerken aan beide zijden worden beschermd door middel van een stalen omhuizing met een rondgebogen dak en met een stalen omloop. Tussen de vertikale pijlers hangt een gevlochten mat van touw waarop de romp van een schip kan rusten. Beide pijlers zijn aan de bovenzijde verbonden met een brede plaat waarop de firmanaam L. Straatman, Machinefabriek/Ketelmakerij en reparatie/nieuwbouw staan vermeld.WaarderingDe vroeg twintigste-eeuwse scheepslift is van algemeen belang vanwege de bouwhistorische en de industrieel-archeologische waarde en vanwege de typologische waarde. -De takel is van industrieel-archeologische belang als zeldzaam voorbeeld van een vroeg twintigste-eeuwse inrichting voor scheepsreparatie in een binnenhaven.-De takel is van bouwhistorisch belang vanwege de kwaliteiten van het ontwerp, vanwege de detaillering en de materiaaltoepassing. -De scheepstakel heeft typologische waarde en heeft een historisch-functionele relatie met de bedrijvigheid aan de Kuipershaven en het bedrijf van de fam. Straatman.

59448

InleidingSCHEEPSLIFT of schroevendok uit 1928, gesitueerd in de Wolwevershaven, in oorsprong gebouwd ten behoeve van de tegenoverliggende Machinefabriek L. Straatman Ketelmakerij. Het dok werd gebruikt om schepen deels uit het water te lichten zodat vanaf drijvende, houten vlonders de scheepsroeren en schroeven gerepareerd of vervangen konden worden. OmschrijvingDe scheepslift heeft een geklonken stalen constructie met een dwarsverbinding in de vorm van een vakwerkspant met N-liggers. De takelwerken aan beide zijden worden beschermd door middel van een stalen omhuizing met een rondgebogen dak en met een stalen omloop. Tussen de vertikale pijlers hangt een gevlochten mat van touw waarop de romp van een schip kan rusten. Beide pijlers zijn aan de bovenzijde verbonden met een brede plaat waarop de firmanaam L. Straatman, Machinefabriek/Ketelmakerij en reparatie/nieuwbouw staan vermeld.WaarderingDe vroeg twintigste-eeuwse scheepslift is van algemeen belang vanwege de bouwhistorische en de industrieel-archeologische waarde en vanwege de typologische waarde. -De takel is van industrieel-archeologische belang als zeldzaam voorbeeld van een vroeg twintigste-eeuwse inrichting voor scheepsreparatie in een binnenhaven.-De takel is van bouwhistorisch belang vanwege de kwaliteiten van het ontwerp, vanwege de detaillering en de materiaaltoepassing. -De scheepstakel heeft typologische waarde en heeft een historisch-functionele relatie met de bedrijvigheid aan de Kuipershaven en het bedrijf van de fam. Straatman.