70417

Inleiding complexonderdeel 3De bij de R.K. Parochie 'De Goede Herder' behorende LAGERE SCHOOL Pius X is in de periode 1925-1928 in fasen tot stand gekomen naar ontwerp van de architecten L. en J.A. van der Laan. Het materiaalgebruik en de architectuur sluit aan bij het Traditionalistische ontwerp van de kerk, maar is soberder van opzet en past in de traditie van de Delftse School. De school ligt ten westen van de kosterswoning en het processieveld.In aanvang zijn in 1925 drie lokalen gebouwd. OmschrijvingSamengestelde éénlaags bouwmassa op samengestelde, in hoofdvorm U-vormige plattegrond onder zadeldaken. Het aldus ontstane plein is door een gedeeltelijk opengewerkte muur afgesloten. Boven het uit klinkers opgetrokken trasraam, zijn de gevels opgetrokken van een rode Belgische baksteen. WaarderingDe school is van algemeen belang vanwege de architectuur- en cultuurhistorische waarde van de oorspronkelijke functie en de stilistische en ruimtelijke samenhang met de R.K. kerk De Goede Herder. Er is daarbij tevens sprake van ensemblewaarde, omdat het deel uitmaakt van het totaalontwerp van het R.K.-complex.De school is vrijwel gaaf in hoofdvorm, detaillering en materiaalgebruik van zowel ex- als interieur.

70417

Inleiding complexonderdeel 3De bij de R.K. Parochie 'De Goede Herder' behorende LAGERE SCHOOL Pius X is in de periode 1925-1928 in fasen tot stand gekomen naar ontwerp van de architecten L. en J.A. van der Laan. Het materiaalgebruik en de architectuur sluit aan bij het Traditionalistische ontwerp van de kerk, maar is soberder van opzet en past in de traditie van de Delftse School. De school ligt ten westen van de kosterswoning en het processieveld.In aanvang zijn in 1925 drie lokalen gebouwd. OmschrijvingSamengestelde éénlaags bouwmassa op samengestelde, in hoofdvorm U-vormige plattegrond onder zadeldaken. Het aldus ontstane plein is door een gedeeltelijk opengewerkte muur afgesloten. Boven het uit klinkers opgetrokken trasraam, zijn de gevels opgetrokken van een rode Belgische baksteen. WaarderingDe school is van algemeen belang vanwege de architectuur- en cultuurhistorische waarde van de oorspronkelijke functie en de stilistische en ruimtelijke samenhang met de R.K. kerk De Goede Herder. Er is daarbij tevens sprake van ensemblewaarde, omdat het deel uitmaakt van het totaalontwerp van het R.K.-complex.De school is vrijwel gaaf in hoofdvorm, detaillering en materiaalgebruik van zowel ex- als interieur.