76881

OmschrijvingOp een langgerekt, vrijwel rechthoekig grondplan tot stand gekomen schoolgebouw bestaande uit drie bouwlagen onder een zadeldak met rode pannen. Het middendeel van het schoolgebouw is onderkelderd. Aan beide zijden een teruggeplaatst en lager opgetrokken bouwdeel van één travee diep en één vensteras breed onder een mansardekap met rode pannen. De twee haakvormige en uit één bouwlaag bestaande zijvleugels worden gedekt door overstekende schilddaken, eveneens met rode pannen.De openluchtschool heeft een hoger opgetrokken middenrisaliet met een vanaf de grond tot hoog boven het dak rijzende toren. De toren rust op een natuurstenen sokkel met aan weerszijden een luifel. Aan weerszijden van de toren drie twaalfruitsvensters met kleine roedenverdeling. Aan weerszijden van de middenrisaliet een ingang naar het trappenhuis dat toegang verleent tot de aan weerszijden gelegen boven elkaar gesitueerde klaslokalen. De klaslokalen liggen verdiept achter balkons met hoge gemetselde borstweringen en zijn alle voorzien van verschuifbare glaswanden met kleine stalen roedenverdeling. De lokalen lopen door naar de achterzijde met eveneens een schuifpui met achterliggend balkon. De bovenste klaslokalen zijn voorzien van een overstekende luifel. Aan de achterzijde heeft de middenpartij een risalerend door de goot brekend trappenhuis met een groot, in kleine ruitjes onderverdeeld, venster. De borstweringen van de klaslokalen op de begane grond zijn voorzien van een ijzeren hek, dat toegang geeft tot de openbare speelplaats achter de school. Verder als de voorzijde. De aan weerszijden van de openluchtschool geprojecteerde G.L.O.-scholen hebben een in afwijkend verband gemetseld basement met een natuurstenen cordonband. De drie traveeën brede scholen zijn aan weerszijden nog voorzien van twee smalle uitbouwen (zie hieronder). De vensters zijn per travee per drie gekoppeld en voorzien van kleine schuiframen en grote, in ruitjes onderverdeelde, bovenlichten. Elk bovenlicht heeft twee tuimelvensters. In de middelste travee op de begane grond bevindt zich een gymnastiekzaal met drie toegangsdeuren achter een lage stoep. De hoge teruggeplaatste uitbouw aan weerszijden is aan de ommezijde voorzien van een smal lang venster met kleine roedenverdeling. Aan de voorzijde bevindt zich de ingang van beide G.L.O. scholen. De twee lage uitbouwen aan weerszijden zijn geprojecteerd om een open ruimte. In de haaks en flauw wijkende vleugels bevindt zich een poort met ijzeren hek als toegang tot het schoolterrein. Onder de overstekende dakrand een strook van kleine vensters met een vierruits verdeling. Aan de achterzijde (N) van de G.L.O.-scholen zijn de gangen gesitueerd. Elke bouwlaag is voorzien van 19 tussen muurdammen geplaatste vensters, op de eerste verdieping rechthoekig; op de tweede vierkant met een kruisvormige roedenverdeling en direct onder de overstekende gootrand geplaatst. Op de begane grond zijn de vensters verdiept geplaatst met daarnaast een tweede ingang. Achterzijde NO gesitueerde lage vleugel voorzien van vier doorgangen aan de noordzijde. Deze doorbreken het uitkragende trasraam. Aan de zijde van de Donarstraat bevindt zich een poort met ijzeren hek. Het trasraam is aan weerszijden van de poort nagenoeg tot aan de dakrand opgetrokken. Achterzijde NW gesitueerde lage vleugel met aan de Wodanstraat een poort met diepliggend ijzeren hek. Beide vleugels hebben verschillende toegangen en vensters.Het middendeel van het schoolgebouw heeft een centrale hal met trappenhuis met trap met borstwering en met verschillende bordessen en met ijzeren traphek met spijlen in geometrische vormen en met houten leuning.WaarderingOpenluchtschool met twee aan weerszijden gelegen G.L.O.-scholen van algemeen belang vanwege de architectuurhistorische en cultuurhistorische en typologische waarde. De openluchtschool heeft tevens zeldzaamheids- en pionierswaarde als één van de eerste openbare openluchtscholen die in het begin van deze eeuw vanuit nieuwe hygiënische en pedagogische inzichten in Europa en de Verenigde Staten werden gesticht ten behoeve van het onderwijs aan zieke of zwakke kinderen.

76881

OmschrijvingOp een langgerekt, vrijwel rechthoekig grondplan tot stand gekomen schoolgebouw bestaande uit drie bouwlagen onder een zadeldak met rode pannen. Het middendeel van het schoolgebouw is onderkelderd. Aan beide zijden een teruggeplaatst en lager opgetrokken bouwdeel van één travee diep en één vensteras breed onder een mansardekap met rode pannen. De twee haakvormige en uit één bouwlaag bestaande zijvleugels worden gedekt door overstekende schilddaken, eveneens met rode pannen.De openluchtschool heeft een hoger opgetrokken middenrisaliet met een vanaf de grond tot hoog boven het dak rijzende toren. De toren rust op een natuurstenen sokkel met aan weerszijden een luifel. Aan weerszijden van de toren drie twaalfruitsvensters met kleine roedenverdeling. Aan weerszijden van de middenrisaliet een ingang naar het trappenhuis dat toegang verleent tot de aan weerszijden gelegen boven elkaar gesitueerde klaslokalen. De klaslokalen liggen verdiept achter balkons met hoge gemetselde borstweringen en zijn alle voorzien van verschuifbare glaswanden met kleine stalen roedenverdeling. De lokalen lopen door naar de achterzijde met eveneens een schuifpui met achterliggend balkon. De bovenste klaslokalen zijn voorzien van een overstekende luifel. Aan de achterzijde heeft de middenpartij een risalerend door de goot brekend trappenhuis met een groot, in kleine ruitjes onderverdeeld, venster. De borstweringen van de klaslokalen op de begane grond zijn voorzien van een ijzeren hek, dat toegang geeft tot de openbare speelplaats achter de school. Verder als de voorzijde. De aan weerszijden van de openluchtschool geprojecteerde G.L.O.-scholen hebben een in afwijkend verband gemetseld basement met een natuurstenen cordonband. De drie traveeën brede scholen zijn aan weerszijden nog voorzien van twee smalle uitbouwen (zie hieronder). De vensters zijn per travee per drie gekoppeld en voorzien van kleine schuiframen en grote, in ruitjes onderverdeelde, bovenlichten. Elk bovenlicht heeft twee tuimelvensters. In de middelste travee op de begane grond bevindt zich een gymnastiekzaal met drie toegangsdeuren achter een lage stoep. De hoge teruggeplaatste uitbouw aan weerszijden is aan de ommezijde voorzien van een smal lang venster met kleine roedenverdeling. Aan de voorzijde bevindt zich de ingang van beide G.L.O. scholen. De twee lage uitbouwen aan weerszijden zijn geprojecteerd om een open ruimte. In de haaks en flauw wijkende vleugels bevindt zich een poort met ijzeren hek als toegang tot het schoolterrein. Onder de overstekende dakrand een strook van kleine vensters met een vierruits verdeling. Aan de achterzijde (N) van de G.L.O.-scholen zijn de gangen gesitueerd. Elke bouwlaag is voorzien van 19 tussen muurdammen geplaatste vensters, op de eerste verdieping rechthoekig; op de tweede vierkant met een kruisvormige roedenverdeling en direct onder de overstekende gootrand geplaatst. Op de begane grond zijn de vensters verdiept geplaatst met daarnaast een tweede ingang. Achterzijde NO gesitueerde lage vleugel voorzien van vier doorgangen aan de noordzijde. Deze doorbreken het uitkragende trasraam. Aan de zijde van de Donarstraat bevindt zich een poort met ijzeren hek. Het trasraam is aan weerszijden van de poort nagenoeg tot aan de dakrand opgetrokken. Achterzijde NW gesitueerde lage vleugel met aan de Wodanstraat een poort met diepliggend ijzeren hek. Beide vleugels hebben verschillende toegangen en vensters.Het middendeel van het schoolgebouw heeft een centrale hal met trappenhuis met trap met borstwering en met verschillende bordessen en met ijzeren traphek met spijlen in geometrische vormen en met houten leuning.WaarderingOpenluchtschool met twee aan weerszijden gelegen G.L.O.-scholen van algemeen belang vanwege de architectuurhistorische en cultuurhistorische en typologische waarde. De openluchtschool heeft tevens zeldzaamheids- en pionierswaarde als één van de eerste openbare openluchtscholen die in het begin van deze eeuw vanuit nieuwe hygiënische en pedagogische inzichten in Europa en de Verenigde Staten werden gesticht ten behoeve van het onderwijs aan zieke of zwakke kinderen.