0781aa2e-c2cd-4e65-9358-930adffca260

<b>Historische context: Rijnsleepvaart</b> De Rijnsleepvaart begon tegen het midden van de negentiende eeuw vorm te krijgen en heeft ruim een eeuw stand gehouden. <b>Het object: De Rijn-stoomsleper 'Pieter Boele' </b> De Rijn-stoomsleper "Pieter Boele" (historische naam: Speculant) wordt gebouwd in 1893 door de scheepswerf Wed. P.Boele te Slikkerveer in de stijl van de destijds gangbare Rijnslepers voor een Duitse rederij. Onder de naam "Speculant" komt ze in 1919 bij de N.V. Scheepvaartmij "Joka" te Rotterdam in Nederlandse dienst. Tot 1965 was ze één van de laatste stoomslepers op de Rijn, waarschijnlijk zelfs de laatste. <b>Aanpassingen</b> De Pieter Boele is tijdens haar werkzame leven voortdurend aangepast aan de eisen van de tijd. De oorspronkelijke stoomketel en de diagonale compoundmachine van 400 IPK werden geleverd door de scheepswerf en machinefabriek J. Burgerhout te Dordrecht. In 1902 wordt voor het eerst de ketel vervangen en in 1924 wordt de N.V. Boele's scheepswerven en machinefabriek in 1924 een grote verbouwing uitgevoerd, en wordt een Triple-Expansie machine van 400 IPK geplaatst(de eerste die door Boele werd vervaardigd). Op het voordek komt er een stalen roef (de salon), de stuurstand wordt verhoogd en dichtgemaakt, het liggende stuurrad is in 1948 vervangen door een staand rad. <b>Schotse ketel</b> Door scheepswerf de Biesbosch te Dordrecht is in 1941 de ketel vervangen door één die dateerde uit 1921 en dienst heeft gedaan in een zeesleper, het is een Schotse ketel met een V.O. van 129 m² en een werkdruk van 15 kg.per cm², gebouwd door de machinefabriek "Delfshaven" te Rotterdam. Door de machinefabriek "Roosendaal" wordt in 1948 het stuurwiel gewijzigd en een nieuwe stuurhut gebouwd. Een jaar later is in Duisburg-Ruhrort een Kortstraalbuis gemonteerd voor verbeterd rendement. Wijzigingen van kolenstook in oliestook gebeurt in 1957, opslag van stookolie in de oude kolenbunkers. <b>Het object als erfgoed</b> Na een grondige restauratie door Boele Bolnes in 1972 wordt het schip gebruikt als directievaartuig. Er is toen een andere enkelgangs Schotse ketel uit 1962 geplaatst geschikt voor het stoken van lichte gasolie, V.O.is nu 100 m² en een werkdruk van 10 kg.cm². De "Speculant"wordt door een zoon van directeur G.J.Boele en wel Pieter Boele herdoopt in "Pieter Boele". Per 1987 wordt het schip overgedragen aan "Maritiem Prins Hendrik". In 1988 gaat het eigendom over naar het "Maritiem Buitenmuseum", waarvan de naam in 2002 is veranderd in "Het Havenmuseum".

0781aa2e-c2cd-4e65-9358-930adffca260

<b>Historische context: Rijnsleepvaart</b> De Rijnsleepvaart begon tegen het midden van de negentiende eeuw vorm te krijgen en heeft ruim een eeuw stand gehouden. <b>Het object: De Rijn-stoomsleper 'Pieter Boele' </b> De Rijn-stoomsleper "Pieter Boele" (historische naam: Speculant) wordt gebouwd in 1893 door de scheepswerf Wed. P.Boele te Slikkerveer in de stijl van de destijds gangbare Rijnslepers voor een Duitse rederij. Onder de naam "Speculant" komt ze in 1919 bij de N.V. Scheepvaartmij "Joka" te Rotterdam in Nederlandse dienst. Tot 1965 was ze één van de laatste stoomslepers op de Rijn, waarschijnlijk zelfs de laatste. <b>Aanpassingen</b> De Pieter Boele is tijdens haar werkzame leven voortdurend aangepast aan de eisen van de tijd. De oorspronkelijke stoomketel en de diagonale compoundmachine van 400 IPK werden geleverd door de scheepswerf en machinefabriek J. Burgerhout te Dordrecht. In 1902 wordt voor het eerst de ketel vervangen en in 1924 wordt de N.V. Boele's scheepswerven en machinefabriek in 1924 een grote verbouwing uitgevoerd, en wordt een Triple-Expansie machine van 400 IPK geplaatst(de eerste die door Boele werd vervaardigd). Op het voordek komt er een stalen roef (de salon), de stuurstand wordt verhoogd en dichtgemaakt, het liggende stuurrad is in 1948 vervangen door een staand rad. <b>Schotse ketel</b> Door scheepswerf de Biesbosch te Dordrecht is in 1941 de ketel vervangen door één die dateerde uit 1921 en dienst heeft gedaan in een zeesleper, het is een Schotse ketel met een V.O. van 129 m² en een werkdruk van 15 kg.per cm², gebouwd door de machinefabriek "Delfshaven" te Rotterdam. Door de machinefabriek "Roosendaal" wordt in 1948 het stuurwiel gewijzigd en een nieuwe stuurhut gebouwd. Een jaar later is in Duisburg-Ruhrort een Kortstraalbuis gemonteerd voor verbeterd rendement. Wijzigingen van kolenstook in oliestook gebeurt in 1957, opslag van stookolie in de oude kolenbunkers. <b>Het object als erfgoed</b> Na een grondige restauratie door Boele Bolnes in 1972 wordt het schip gebruikt als directievaartuig. Er is toen een andere enkelgangs Schotse ketel uit 1962 geplaatst geschikt voor het stoken van lichte gasolie, V.O.is nu 100 m² en een werkdruk van 10 kg.cm². De "Speculant"wordt door een zoon van directeur G.J.Boele en wel Pieter Boele herdoopt in "Pieter Boele". Per 1987 wordt het schip overgedragen aan "Maritiem Prins Hendrik". In 1988 gaat het eigendom over naar het "Maritiem Buitenmuseum", waarvan de naam in 2002 is veranderd in "Het Havenmuseum".