3d8bca6b-e060-4e6a-8d86-790be29c5760

<b>Historische context</b> Het in 1923 opgerichte bedrijf Maarse & Kroon (M&K) ontwikkelde zich tot een van de grootste particuliere streekvervoerbedrijven van ons land en was in het door haar bediende gebied (grofweg tussen Amsterdam-Haarlem-Leiden-Urecht) een bekende en toonaangevende verschijning. Door het particuliere karakter van het bedrijf kon ten opzichte van de NS-streekdochters grotendeels een eigen koers worden gevaren en was er ruimte voor eigen en innovatieve ideeën. Dat directeur Maarse de "strijd" tegen het NS-concern hoog in het vaandel had, bewijst het feit dat hij actief contact zocht met de eveneens zelfstandige Geldersche Tramwegen en dat hij kleine zelfstandigen zoals Cupido op Terschelling actief hielp om zelfstandig te blijven. De eigen innovatieve ideeën werden deels ook bepaald door de zeer sterke band die het bedrijf had met Schiphol en met de luchtvaart en het luchttoerisme in het algemeen. M&K was de enige streekvervoerder die Schiphol bediende en bovendien verzorgde zij een aanzienlijk personeelsvervoer naar de luchthaven met al z'n bedrijvigheid. Begin jaren zestig was een periode waarin het toerisme per vliegtuig (en dan vooral vanuit de USA naar Europa) een grote vlucht nam. De tijd waarin men sprak van de 3 B's: de Boeings, de Bussen en de Bedden. Oftewel het luchtvervoer, het landtransport door Europa en de hotelaccommodatie. M&K sprong hierop in en stelde voor dit vervoer diverse luxere tourwagens in dienst. Tegelijkertijd ontstond echter het idee dat er ook een markt moest zijn voor een eerste klas toerisme: een Royal Class, met luxe, ruimte, privacy, service, etc. etc. Samen met ontwerper Akkermans werd een bijzondere bus ontwikkeld, die aan alle hiervoor genoemde kenmerken voldeed en bovendien een bijzondere verschijning was. Als onderstel werd het bekende Leyland RTC-chassis gebruikt, maar dat was dan ook het enige "gewone" aan de bus. Omdat het bijzondere karakter van het met dit voertuig beoogde vervoer te onderstrepen werd gezocht naar een naam, want je kon zo'n bijzondere bus toch niet zomaar "bus" noemen... Het werd "Jules Verne". De schrijver van die naam gebruikte in zijn verhalen immers futuristische vervoermiddelen, die later veelal heel bruikbaar bleken. De "Jules Verne" werd in dienst gesteld op het moment van het 40 jarig bestaan van Maarse & Kroon. De bus staat daarmee model voor het geloof in- en de trots op het eigen bedrijf. Daarmee staat de bus ook model voor innovatieve durf. Het beoogde vervoersconcept en de naam "Jules Verne" symboliseren het geloof in toekomst en vooruitgang. Met deze bus wilde Maarse & Kroon grandeur en internationale allure uitstralen, die passen bij de positie die Maarse & Kroon voor haar bedrijf zag als preferred supplier voor het Schipholvervoer. Verder heeft deze bus leden en gasten van het Koninklijk Huis vervoerd en veel beroemdheden uit binnen- en buitenland. Het plan voor luxe toeristenvervoer zoals dat was bedacht is uiteindelijk niet in de beoogde vorm gerealiseerd. Het bleef bij één Jules Verne, maar deze bus was wel steeds hét visitekaartje van M&K en op de VIP-markt was de bus zeker een succes Ook het Koninklijk Huis heeft diverse keren een beroep gedaan op de diensten van de Jules Verne. <b>Type</b> Qua opbouw is de bus volstrekt uniek en is er dus geen sprake van een bepaald type. Het chassis daarentegen is van een in die tijd vrij algemeen toegepast type, de Leyland Royal Tiger Cub. Vanaf de jaren vijftig was het Engelse merk Leyland sterk in opkomst. Maarse & Kroon was echter al een "vroege gebruiker" en had voor de Tweede Wereldoorlog al Leylands in dienst. <b>Object</b> De bus is een speciaal ontworpen eenling en als zodanig uniek. Het betreft een uitvoering als VIP-coach, met een speciaal ontworpen "design" carrosserie. Het zeer luxe karakter blijkt uit zaken als: luxe zetels, keuken, toilet, bar, garderobe, airconditioning etc. De opbouw is derhalve zeer bijzonder, maar qua onderstel is gebruik gemaakt van de normale gangbare techniek, inclusief een handgeschakelde versnellingsbak. . <b>Object als erfgoed</b> Ook na het opgaan van M&K in Centraal Nederland bleef de bus nog (beperkt) in gebruik als VIP-bus De bus werd in 1982 eigendom van de heer Wim Maarse, zoon van de oprichter van Maarse & Kroon en daarmee werd het voortbestaan veiliggesteld. Na een aantal jaren werd de bus ter beschikking gesteld aan de SVA en door de werkgroep Aalsmeer beheerd en behouden. In 2009 keerde de bus weer enige tijd terug in beheer bij de familie Maarse, maar in 2010 werd definitief besloten tot overdracht aan de SVA.

3d8bca6b-e060-4e6a-8d86-790be29c5760

<b>Historische context</b> Het in 1923 opgerichte bedrijf Maarse & Kroon (M&K) ontwikkelde zich tot een van de grootste particuliere streekvervoerbedrijven van ons land en was in het door haar bediende gebied (grofweg tussen Amsterdam-Haarlem-Leiden-Urecht) een bekende en toonaangevende verschijning. Door het particuliere karakter van het bedrijf kon ten opzichte van de NS-streekdochters grotendeels een eigen koers worden gevaren en was er ruimte voor eigen en innovatieve ideeën. Dat directeur Maarse de "strijd" tegen het NS-concern hoog in het vaandel had, bewijst het feit dat hij actief contact zocht met de eveneens zelfstandige Geldersche Tramwegen en dat hij kleine zelfstandigen zoals Cupido op Terschelling actief hielp om zelfstandig te blijven. De eigen innovatieve ideeën werden deels ook bepaald door de zeer sterke band die het bedrijf had met Schiphol en met de luchtvaart en het luchttoerisme in het algemeen. M&K was de enige streekvervoerder die Schiphol bediende en bovendien verzorgde zij een aanzienlijk personeelsvervoer naar de luchthaven met al z'n bedrijvigheid. Begin jaren zestig was een periode waarin het toerisme per vliegtuig (en dan vooral vanuit de USA naar Europa) een grote vlucht nam. De tijd waarin men sprak van de 3 B's: de Boeings, de Bussen en de Bedden. Oftewel het luchtvervoer, het landtransport door Europa en de hotelaccommodatie. M&K sprong hierop in en stelde voor dit vervoer diverse luxere tourwagens in dienst. Tegelijkertijd ontstond echter het idee dat er ook een markt moest zijn voor een eerste klas toerisme: een Royal Class, met luxe, ruimte, privacy, service, etc. etc. Samen met ontwerper Akkermans werd een bijzondere bus ontwikkeld, die aan alle hiervoor genoemde kenmerken voldeed en bovendien een bijzondere verschijning was. Als onderstel werd het bekende Leyland RTC-chassis gebruikt, maar dat was dan ook het enige "gewone" aan de bus. Omdat het bijzondere karakter van het met dit voertuig beoogde vervoer te onderstrepen werd gezocht naar een naam, want je kon zo'n bijzondere bus toch niet zomaar "bus" noemen... Het werd "Jules Verne". De schrijver van die naam gebruikte in zijn verhalen immers futuristische vervoermiddelen, die later veelal heel bruikbaar bleken. De "Jules Verne" werd in dienst gesteld op het moment van het 40 jarig bestaan van Maarse & Kroon. De bus staat daarmee model voor het geloof in- en de trots op het eigen bedrijf. Daarmee staat de bus ook model voor innovatieve durf. Het beoogde vervoersconcept en de naam "Jules Verne" symboliseren het geloof in toekomst en vooruitgang. Met deze bus wilde Maarse & Kroon grandeur en internationale allure uitstralen, die passen bij de positie die Maarse & Kroon voor haar bedrijf zag als preferred supplier voor het Schipholvervoer. Verder heeft deze bus leden en gasten van het Koninklijk Huis vervoerd en veel beroemdheden uit binnen- en buitenland. Het plan voor luxe toeristenvervoer zoals dat was bedacht is uiteindelijk niet in de beoogde vorm gerealiseerd. Het bleef bij één Jules Verne, maar deze bus was wel steeds hét visitekaartje van M&K en op de VIP-markt was de bus zeker een succes Ook het Koninklijk Huis heeft diverse keren een beroep gedaan op de diensten van de Jules Verne. <b>Type</b> Qua opbouw is de bus volstrekt uniek en is er dus geen sprake van een bepaald type. Het chassis daarentegen is van een in die tijd vrij algemeen toegepast type, de Leyland Royal Tiger Cub. Vanaf de jaren vijftig was het Engelse merk Leyland sterk in opkomst. Maarse & Kroon was echter al een "vroege gebruiker" en had voor de Tweede Wereldoorlog al Leylands in dienst. <b>Object</b> De bus is een speciaal ontworpen eenling en als zodanig uniek. Het betreft een uitvoering als VIP-coach, met een speciaal ontworpen "design" carrosserie. Het zeer luxe karakter blijkt uit zaken als: luxe zetels, keuken, toilet, bar, garderobe, airconditioning etc. De opbouw is derhalve zeer bijzonder, maar qua onderstel is gebruik gemaakt van de normale gangbare techniek, inclusief een handgeschakelde versnellingsbak. . <b>Object als erfgoed</b> Ook na het opgaan van M&K in Centraal Nederland bleef de bus nog (beperkt) in gebruik als VIP-bus De bus werd in 1982 eigendom van de heer Wim Maarse, zoon van de oprichter van Maarse & Kroon en daarmee werd het voortbestaan veiliggesteld. Na een aantal jaren werd de bus ter beschikking gesteld aan de SVA en door de werkgroep Aalsmeer beheerd en behouden. In 2009 keerde de bus weer enige tijd terug in beheer bij de familie Maarse, maar in 2010 werd definitief besloten tot overdracht aan de SVA.