6b7e0738-4460-4fbc-afaf-8129a57390bd

<b>Historische context: Industriële Revolutie</b> De eerste helft van de 20e eeuw is een periode van wereldoorlogen en crisis, maar in Nederland ook een tijd, waarin de Industriële Revolutie doorzet. Het goederenvervoer maakt een snelle ontwikkeling door, waarbij groot deel van het binnenlandse vrachtvervoer over water plaatsvindt. Het is tevens een periode waarin de Nederlandse binnenvaart een overgangsfase doormaakt en verandert van een pre-industrieel vervoerssysteem naar een systeem dat meer past bij de moderne, industriële samenleving. <b>Zeilvaart</b> Interessant is daarbij, dat die revolutie in eerste instantie in een groot deel van de binnenvaart, maar ook in de visserij, leidde tot een snelle groei van een in wezen pre-industrieel systeem van voortstuwing: de zeilvaart. In die zin is er enige verwantschap met andere modaliteiten, zoals het rail- en wegvervoer, waar de industriële revolutie op lokaal en regionaal niveau rond 1900 vooral leidde tot een toename van de paardentractie. <b>Het type: de (Friese) tjalk</b> De Tjalk is één van de vele scheepstypen, die in deze periode de binnenwateren bevaren. De tjalk is als scheepstype eeuwenoud en het meest bekende en meest voorkomende en wijdverbreide scheepstype van Nederland. De groeiende vervoersbehoefte als gevolg van de Industriële Revolutie leidt tot de bouw van een groot aantal nieuwe tjalken. Friese tjalk is een groot subtype, dat voor de landelijke vaart gebouwd werd. <b>Het object: de Friese tjalk 'Gruno'</b> Gebouwd in 1914 heeft het schip vooral gevaren in de wilde vaart. Schipper Esse Bond vaart ermee onder de scheepsnaam "Hendrikina" en vanaf 1925 zijn zoon Jan Bond onder de naam "Gruno". Hij heeft in 1952 de Gruno gemotoriseerd met een Kromhout motor. <b>Grote diversiteit</b> Met dit schip werd een grote diversiteit aan lading vervoerd zoals turf, vlas, hooi, hout, lijnzaad, aardappelmeel, dunne mest en schelpen.Ook heeft Jan Bond nog even op het buitenland gevaren; hij vervoerde toen aardappelmeel uit de veenkoloniën naar Nancy (Frankrijk). Hij is gestopt op 31 december 1971. <b>De Gruno als erfgoed</b> Via de "Stichting Openlucht Binnenvaart Museum" is het schip in 1976 in bezit gekomen van het "Maritiem Museum Prins Hendrik", waarna het in 1988 is overgedragen aan het "Maritiem Buitenmuseum", dat in 2002 'Het Havenmuseum' is geworden. En nu dus het Maritiem Museum Rotterdam. In 1983 is een GM-motor van 165 pk ingebouwd.

6b7e0738-4460-4fbc-afaf-8129a57390bd

<b>Historische context: Industriële Revolutie</b> De eerste helft van de 20e eeuw is een periode van wereldoorlogen en crisis, maar in Nederland ook een tijd, waarin de Industriële Revolutie doorzet. Het goederenvervoer maakt een snelle ontwikkeling door, waarbij groot deel van het binnenlandse vrachtvervoer over water plaatsvindt. Het is tevens een periode waarin de Nederlandse binnenvaart een overgangsfase doormaakt en verandert van een pre-industrieel vervoerssysteem naar een systeem dat meer past bij de moderne, industriële samenleving. <b>Zeilvaart</b> Interessant is daarbij, dat die revolutie in eerste instantie in een groot deel van de binnenvaart, maar ook in de visserij, leidde tot een snelle groei van een in wezen pre-industrieel systeem van voortstuwing: de zeilvaart. In die zin is er enige verwantschap met andere modaliteiten, zoals het rail- en wegvervoer, waar de industriële revolutie op lokaal en regionaal niveau rond 1900 vooral leidde tot een toename van de paardentractie. <b>Het type: de (Friese) tjalk</b> De Tjalk is één van de vele scheepstypen, die in deze periode de binnenwateren bevaren. De tjalk is als scheepstype eeuwenoud en het meest bekende en meest voorkomende en wijdverbreide scheepstype van Nederland. De groeiende vervoersbehoefte als gevolg van de Industriële Revolutie leidt tot de bouw van een groot aantal nieuwe tjalken. Friese tjalk is een groot subtype, dat voor de landelijke vaart gebouwd werd. <b>Het object: de Friese tjalk 'Gruno'</b> Gebouwd in 1914 heeft het schip vooral gevaren in de wilde vaart. Schipper Esse Bond vaart ermee onder de scheepsnaam "Hendrikina" en vanaf 1925 zijn zoon Jan Bond onder de naam "Gruno". Hij heeft in 1952 de Gruno gemotoriseerd met een Kromhout motor. <b>Grote diversiteit</b> Met dit schip werd een grote diversiteit aan lading vervoerd zoals turf, vlas, hooi, hout, lijnzaad, aardappelmeel, dunne mest en schelpen.Ook heeft Jan Bond nog even op het buitenland gevaren; hij vervoerde toen aardappelmeel uit de veenkoloniën naar Nancy (Frankrijk). Hij is gestopt op 31 december 1971. <b>De Gruno als erfgoed</b> Via de "Stichting Openlucht Binnenvaart Museum" is het schip in 1976 in bezit gekomen van het "Maritiem Museum Prins Hendrik", waarna het in 1988 is overgedragen aan het "Maritiem Buitenmuseum", dat in 2002 'Het Havenmuseum' is geworden. En nu dus het Maritiem Museum Rotterdam. In 1983 is een GM-motor van 165 pk ingebouwd.