6bab36a9-0677-4ff2-9a00-8a985e29daf5

Na het oorspronkelijke succes van de Citroën 2 CV liepen de verkoopcijfers vanaf 1964 sterk terug. Citroën zocht een antwoord op de in die tijd geïntroduceerde Renault 4, die met zijn sterkere motor en 5e deur net iets meer leek te bieden dan de 2 CV. Het eisenpakket voor het ontwerp van de nieuwe auto was als volgt: - het moet de R4 beconcurreren; - het liefst in de 2 CV belastingklasse (R4 zit in hogere klasse); - een 5e deur; - het ontwerp mag niet teveel kosten (veel onderdelen uit de Ami en de 2 CV gebruiken); - het ontwerp moet op de 2 CV montageband kunnen worden geproduceerd. De Dyane werd op 28 augustus 1967 in de RAI gepresenteerd. De eerste week waren er al 515 exemplaren verkocht. Oorspronkelijk werd de auto gepresenteerd met een 425 cc motor en twee zijruiten. Vanaf 1968 kon de koper ook kiezen voor een 602 cc motor en ook nog voor een extra zijruit. De Dyane heeft nooit het bedachte succes als vervanger voor de 2 CV behaald. De verkoop van de Dyane vond gewoon naast de 2 CV plaats. In juni 1983 is de productie van de Dyane stopgezet. In Nederland zijn er in totaal een kleine 80.000 Dyanes verkocht van de totale productie van 1,4 miljoen. De top lag in 1970 met ruim 11.000 Dyanes. Naar schatting door de Dyane Vereniging Nederland zijn er in 2016 nog ongeveer 400 Dyanes in Nederland. De eerste speciale serie was de Nazaré 1975 of 1976 gemaakt in Portugal. In 1977 werd de Dyane Caban geïntroduceerd (1500 stuks gebouwd). Een paar jaar later kwam de Spaanse Dyane Capra. Deze viel op door een aantal echte afwijkingen: schuiframen achter en draairamen voor, sterk afwijkende achterlichten en bumpers. Verder werd de Dyane Edelweiss geproduceerd en als laatste de speciaal voor de Engelse markt ontwikkelde Dyane Côte d'Azur in 1982. De Dyanes werden dus ook in Spanje en Portugal geproduceerd. Deze modellen waren in tegenstelling tot de Franse en Belgische modellen allen uitgevoerd met draairamen voor en schuiframen achter. In 1972 startte in voormalig Joegoslavië de productie van de Diane 6 L en de DAK (bestelmodel) bij CIMOS. Ook in Teheran en Iran zijn enkele Dyanes gebouwd. Deze modellen wijken af op meerdere punten. In de periode van maart 1978 tot en met juni 1988 is er ook nog een succesvol bestelmodel van de Dyane uitgebracht: de Acadiane. De periode van de 70-er jaren kenmerkte zich door een flinke groei van het aantal auto's op de weg, vooral van de goedkopere types. De Dyane bleef dus naast de 2 CV in de handel en van de 2 CV werden er in de zeventiger jaren telkens meer verkocht dan van de Dyane.

6bab36a9-0677-4ff2-9a00-8a985e29daf5

Na het oorspronkelijke succes van de Citroën 2 CV liepen de verkoopcijfers vanaf 1964 sterk terug. Citroën zocht een antwoord op de in die tijd geïntroduceerde Renault 4, die met zijn sterkere motor en 5e deur net iets meer leek te bieden dan de 2 CV. Het eisenpakket voor het ontwerp van de nieuwe auto was als volgt: - het moet de R4 beconcurreren; - het liefst in de 2 CV belastingklasse (R4 zit in hogere klasse); - een 5e deur; - het ontwerp mag niet teveel kosten (veel onderdelen uit de Ami en de 2 CV gebruiken); - het ontwerp moet op de 2 CV montageband kunnen worden geproduceerd. De Dyane werd op 28 augustus 1967 in de RAI gepresenteerd. De eerste week waren er al 515 exemplaren verkocht. Oorspronkelijk werd de auto gepresenteerd met een 425 cc motor en twee zijruiten. Vanaf 1968 kon de koper ook kiezen voor een 602 cc motor en ook nog voor een extra zijruit. De Dyane heeft nooit het bedachte succes als vervanger voor de 2 CV behaald. De verkoop van de Dyane vond gewoon naast de 2 CV plaats. In juni 1983 is de productie van de Dyane stopgezet. In Nederland zijn er in totaal een kleine 80.000 Dyanes verkocht van de totale productie van 1,4 miljoen. De top lag in 1970 met ruim 11.000 Dyanes. Naar schatting door de Dyane Vereniging Nederland zijn er in 2016 nog ongeveer 400 Dyanes in Nederland. De eerste speciale serie was de Nazaré 1975 of 1976 gemaakt in Portugal. In 1977 werd de Dyane Caban geïntroduceerd (1500 stuks gebouwd). Een paar jaar later kwam de Spaanse Dyane Capra. Deze viel op door een aantal echte afwijkingen: schuiframen achter en draairamen voor, sterk afwijkende achterlichten en bumpers. Verder werd de Dyane Edelweiss geproduceerd en als laatste de speciaal voor de Engelse markt ontwikkelde Dyane Côte d'Azur in 1982. De Dyanes werden dus ook in Spanje en Portugal geproduceerd. Deze modellen waren in tegenstelling tot de Franse en Belgische modellen allen uitgevoerd met draairamen voor en schuiframen achter. In 1972 startte in voormalig Joegoslavië de productie van de Diane 6 L en de DAK (bestelmodel) bij CIMOS. Ook in Teheran en Iran zijn enkele Dyanes gebouwd. Deze modellen wijken af op meerdere punten. In de periode van maart 1978 tot en met juni 1988 is er ook nog een succesvol bestelmodel van de Dyane uitgebracht: de Acadiane. De periode van de 70-er jaren kenmerkte zich door een flinke groei van het aantal auto's op de weg, vooral van de goedkopere types. De Dyane bleef dus naast de 2 CV in de handel en van de 2 CV werden er in de zeventiger jaren telkens meer verkocht dan van de Dyane.