83241998-8eca-4b0a-ac3c-57d0c661f1de

Als opvolger van de sinds 1967 in productie zijnde standaard streekbus ontwikkelde Den Oudsten (na een eerdere, minder succesvolle poging in 1979 met de B7900) in 1988 op het nieuwe DAF SB220-chassis een nieuw streekbusmodel dat bekend zou worden als de B88. De SVA-museumbus 0-535 van de VSL is daar een voorbeeld van. Kort na de introductie van de B88 startte de ontwikkeling van een model dat zo mogelijk nog populairder zou worden en dat bekend zou worden onder de naam "Alliance". Als B89 kwamen de eerste Alliances in 1989 in dienst. Dit waren bussen waarbij nog gebruikt werd gemaakt van het eerdergenoemde DAF-chassis, type SB220. Vanaf 1991 kwam de Alliance echter ook beschikbaar als volledig integrale, zelfdragende bus. Daarbij was dus geen sprake meer van een apart chassis. De motoren die Den Oudsten gebruikte kwamen nog wel van DAF. Den Oudsten produceerde twee hoofdvarianten van de Alliance: de hogevloer "Intercity" voor het streekvervoer en de lagevloer "City" voor stadsdiensten. Beide varianten werden al snel zeer populair. Bij heel veel streekvervoerders kwam de Alliance in dienst en ook stadsvervoerbedrijven zoals de HTM kochten forse aantallen Alliances. De later gebouwde gelede versie werd eveneens in zowel het streek- als het stadsvervoer populair. Daarnaast deed Den Oudsten ook goede zaken met de export van Alliances. Hoe belangrijk de Alliance werd beschouwd als Nederlandse autobus, bewijst het feit dat een Alliance, uitgevoerd in koninklijk donkerblauw, als Koninklijke Bus, compleet met AA-kenteken heeft dienstgedaan. Deze bus was vooral te zien bij de bezoeken van de Koninklijke familie aan diverse plaatsen op Koninginnedag en is thans nog te bewonderen in het DAF-museum in Eindhoven. De Alliance was de eerste volledig integrale bus die Den Oudsten had gebouwd en tevens de laatste. Want ondanks de grote populariteit van dit type kon het Woerdense bedrijf in de veranderde wereld van grote internationale busbouwers en van aanbestedingen en concessies in het streekvervoer geen stand houden. In 2001 werd het bedrijf failliet verklaard en kwam er een einde aan één van de meest toonaangevende carrosseriebedrijven en busbouwers van Nederland. In het streekvervoer bleven de Alliances nog tot circa 2008 in bedrijf en daardoor waren ze bij vele bedrijven een tijd lang zeer beeldbepalend. Dit alles was voor de SVA reden om een Alliance op te nemen in haar collectie. Dankzij de medewerking van streekvervoerder Connexxion werd dit eind 2008 mogelijk, toen de 2153 aan de SVA werd overgedragen. Deze bus was van het integrale type B95 en begon in 1996 zijn leven bij het bedrijf Midnet in Amersfoort. Dit bedrijf was in 1994 ontstaan door het samengaan van Centraal Nederland (CN) uit Zeist en de Verenigde Autobusdiensten (VAD) uit Apeldoorn, plus een deel van Westnederland (WN). Bij Midnet deed de 2153 vooral dienst vanuit de standplaats Amersfoort. Toen Midnet in 1999 samen met andere grote streekvervoerder opging in Connexxion kreeg de bus ook de nieuwe groen/gele huisstijl van het nieuwe bedrijf.

83241998-8eca-4b0a-ac3c-57d0c661f1de

Als opvolger van de sinds 1967 in productie zijnde standaard streekbus ontwikkelde Den Oudsten (na een eerdere, minder succesvolle poging in 1979 met de B7900) in 1988 op het nieuwe DAF SB220-chassis een nieuw streekbusmodel dat bekend zou worden als de B88. De SVA-museumbus 0-535 van de VSL is daar een voorbeeld van. Kort na de introductie van de B88 startte de ontwikkeling van een model dat zo mogelijk nog populairder zou worden en dat bekend zou worden onder de naam "Alliance". Als B89 kwamen de eerste Alliances in 1989 in dienst. Dit waren bussen waarbij nog gebruikt werd gemaakt van het eerdergenoemde DAF-chassis, type SB220. Vanaf 1991 kwam de Alliance echter ook beschikbaar als volledig integrale, zelfdragende bus. Daarbij was dus geen sprake meer van een apart chassis. De motoren die Den Oudsten gebruikte kwamen nog wel van DAF. Den Oudsten produceerde twee hoofdvarianten van de Alliance: de hogevloer "Intercity" voor het streekvervoer en de lagevloer "City" voor stadsdiensten. Beide varianten werden al snel zeer populair. Bij heel veel streekvervoerders kwam de Alliance in dienst en ook stadsvervoerbedrijven zoals de HTM kochten forse aantallen Alliances. De later gebouwde gelede versie werd eveneens in zowel het streek- als het stadsvervoer populair. Daarnaast deed Den Oudsten ook goede zaken met de export van Alliances. Hoe belangrijk de Alliance werd beschouwd als Nederlandse autobus, bewijst het feit dat een Alliance, uitgevoerd in koninklijk donkerblauw, als Koninklijke Bus, compleet met AA-kenteken heeft dienstgedaan. Deze bus was vooral te zien bij de bezoeken van de Koninklijke familie aan diverse plaatsen op Koninginnedag en is thans nog te bewonderen in het DAF-museum in Eindhoven. De Alliance was de eerste volledig integrale bus die Den Oudsten had gebouwd en tevens de laatste. Want ondanks de grote populariteit van dit type kon het Woerdense bedrijf in de veranderde wereld van grote internationale busbouwers en van aanbestedingen en concessies in het streekvervoer geen stand houden. In 2001 werd het bedrijf failliet verklaard en kwam er een einde aan één van de meest toonaangevende carrosseriebedrijven en busbouwers van Nederland. In het streekvervoer bleven de Alliances nog tot circa 2008 in bedrijf en daardoor waren ze bij vele bedrijven een tijd lang zeer beeldbepalend. Dit alles was voor de SVA reden om een Alliance op te nemen in haar collectie. Dankzij de medewerking van streekvervoerder Connexxion werd dit eind 2008 mogelijk, toen de 2153 aan de SVA werd overgedragen. Deze bus was van het integrale type B95 en begon in 1996 zijn leven bij het bedrijf Midnet in Amersfoort. Dit bedrijf was in 1994 ontstaan door het samengaan van Centraal Nederland (CN) uit Zeist en de Verenigde Autobusdiensten (VAD) uit Apeldoorn, plus een deel van Westnederland (WN). Bij Midnet deed de 2153 vooral dienst vanuit de standplaats Amersfoort. Toen Midnet in 1999 samen met andere grote streekvervoerder opging in Connexxion kreeg de bus ook de nieuwe groen/gele huisstijl van het nieuwe bedrijf.