bd8e5332-60cb-42e3-b4b9-4c5297c5d41d

<b>Het object: Stoomsleepboot Volharding 1</b> Het schip wordt in 1929 door de werf De Hoop in Neder-Hardinxveld gebouwd voor de NV Sleepboot Maatschappij Harmonie in Vreeswijk en krijgt de naam Harmonie VI. Tot de Tweede Wereldoorlog doet het schip dienst als Rijnsleper en vaart (opwaarts) vooral tussen Dordrecht of Vreeswijk en het Ruhrgebied. Op de terugweg (dalwaarts) wordt vaak via het Amsterdam - Rijnkanaal doorgevaren naar de Hoogovens. <b>Havensleper</b> In 1952 wordt het schip aangekocht door de NV Vereenigde Onafhankelijk Sleepdienst (VOS) in Rotterdam. Na enkele aanpassingen voor het havensleepwerk, komt het schip in de vaart als Volharding 1. Behalve bij het gebruikelijke werk in de Rotterdamse haven is de Volharding van 1953 tot 1955 actief bij het dijkherstel in Zeeland. Tot 1967 is de Volharding bij de VOS in dienst gebleven, de laatste jaren meestal als drijvende hulpketel. Eén van de laatste ... </b> De Volharding 1 is één van de allerlaatste kolen-gestookte havensleepboten in de Rotterdamse haven. In 1967 wordt zij opgelegd en in principe voor de sloop bestemd. <b>Het object als erfgoed</b> De Volharding 1 ontspringt de sloopdans als ze in 1968 voor fl 1,- wordt verkocht aan de toenmalige voorloper van "Het Havenmuseum". Tussen 1969 en 1971 is het schip volledig gerestaureerd bij de werf Van der Giessen-de Noord te Alblasserdam. Tijdens evenementen is het schip in de museumhaven aanwezig. De Volharding wordt al decennialang ingezet voor activiteiten in Rotterdam en de rest van Nederland. Ook wordt met passagiers gevaren. <b>Restauratie</b> Ondanks haar tachtig jaar verkeert de Volharding I in een goede conditie. Het schip is gedurende haar actieve loopbaan intensief en goed onderhouden en wordt in het museum in werkende staat behouden en gepresenteerd. Ook tijdens de museale periode is er altijd van goed onderhoud sprake geweest. Toch is het schip dringend aan restauratie toe, al dekken termen als 'preventief onderhoud' en 'revisie' de lading van de werkzaamheden wellicht beter. Daarbij moet ook bedacht worden dat de Volharding I als "Varend Monument" voortdurend aan steeds strengere veiligheids- en milieueisen moet voldoen. Zowel het casco als de stoommachine is aangepakt. Aangezien de Volharding I een museum-object is zal restauratie onder stringente randvoorwaarden uitgevoerd worden. Authenticiteit is zo'n randvoorwaarde. Zo zal het te vervangen plaatwerk op originele wijze worden geklonken.

bd8e5332-60cb-42e3-b4b9-4c5297c5d41d

<b>Het object: Stoomsleepboot Volharding 1</b> Het schip wordt in 1929 door de werf De Hoop in Neder-Hardinxveld gebouwd voor de NV Sleepboot Maatschappij Harmonie in Vreeswijk en krijgt de naam Harmonie VI. Tot de Tweede Wereldoorlog doet het schip dienst als Rijnsleper en vaart (opwaarts) vooral tussen Dordrecht of Vreeswijk en het Ruhrgebied. Op de terugweg (dalwaarts) wordt vaak via het Amsterdam - Rijnkanaal doorgevaren naar de Hoogovens. <b>Havensleper</b> In 1952 wordt het schip aangekocht door de NV Vereenigde Onafhankelijk Sleepdienst (VOS) in Rotterdam. Na enkele aanpassingen voor het havensleepwerk, komt het schip in de vaart als Volharding 1. Behalve bij het gebruikelijke werk in de Rotterdamse haven is de Volharding van 1953 tot 1955 actief bij het dijkherstel in Zeeland. Tot 1967 is de Volharding bij de VOS in dienst gebleven, de laatste jaren meestal als drijvende hulpketel. Eén van de laatste ... </b> De Volharding 1 is één van de allerlaatste kolen-gestookte havensleepboten in de Rotterdamse haven. In 1967 wordt zij opgelegd en in principe voor de sloop bestemd. <b>Het object als erfgoed</b> De Volharding 1 ontspringt de sloopdans als ze in 1968 voor fl 1,- wordt verkocht aan de toenmalige voorloper van "Het Havenmuseum". Tussen 1969 en 1971 is het schip volledig gerestaureerd bij de werf Van der Giessen-de Noord te Alblasserdam. Tijdens evenementen is het schip in de museumhaven aanwezig. De Volharding wordt al decennialang ingezet voor activiteiten in Rotterdam en de rest van Nederland. Ook wordt met passagiers gevaren. <b>Restauratie</b> Ondanks haar tachtig jaar verkeert de Volharding I in een goede conditie. Het schip is gedurende haar actieve loopbaan intensief en goed onderhouden en wordt in het museum in werkende staat behouden en gepresenteerd. Ook tijdens de museale periode is er altijd van goed onderhoud sprake geweest. Toch is het schip dringend aan restauratie toe, al dekken termen als 'preventief onderhoud' en 'revisie' de lading van de werkzaamheden wellicht beter. Daarbij moet ook bedacht worden dat de Volharding I als "Varend Monument" voortdurend aan steeds strengere veiligheids- en milieueisen moet voldoen. Zowel het casco als de stoommachine is aangepakt. Aangezien de Volharding I een museum-object is zal restauratie onder stringente randvoorwaarden uitgevoerd worden. Authenticiteit is zo'n randvoorwaarde. Zo zal het te vervangen plaatwerk op originele wijze worden geklonken.