sablina-vis
/
mcn
/
Login
RCE
mcn
Browser
Triples
Insights
Schema
BETA
Class frequency
Class hierarchy
SPARQL
Graphs
4
d2933fa2-040d-4856-8cfb-bfa6e6793787
d2933fa2-040d-4856-8cfb-bfa6e6793787
https://linkeddata.cultureelerfgoed.nl/mcn-kennis/id/d2933fa2-040d-4856-8cfb-bfa6e6793787
5c90eb62-4d75-4f65-987d-24a1a843952e
Heeft Verhaal
d2933fa2-040d-4856-8cfb-bfa6e6793787
https://linkeddata.cultureelerfgoed.nl/mcn-kennis/id/d2933fa2-040d-4856-8cfb-bfa6e6793787
type
Has Actor and Role
b00dd991-66fb-479b-bb4a-1594c0842978
Has dating
7feb33f4-210f-49e3-b24c-af6df2dc9310
Heeft Functie
In de winter is de schuit gebruikt als ijsbreker om het ijs in de sloten te breken. Er werd een vaargeul gemaakt in de sloot om de tuinders de gelegenheid te bieden om met hun tuinbouwproducten toch naar de veiling te kunnen gaan. In de zomer is de schuit gebruikt om producten naar de veiling te brengen, hoewel dit erg lastig was, omdat de schuit zo diep is. Lange touwen werden aan de ijzeren ringen aan de voorkant van de ijsbreker vastgemaakt. Een aantal mannen trokken de schuit van de kant op het ijs. De touwen waren erg lang, omdat door het gewicht van de schuit het ijs al kon breken. De mannen moesten dus op flinke afstand van de schuit staan. Ook stonden er een aantal mannen in de schuit. Dat was meer gewicht, dus extra kans op breken van het ijs. Hoe dikker het ijs hoe meer mensen er werden ingezet bij deze klus. Door hun gewicht van links naar rechts te verplaatsen en door het steeds verder trekken van de schuit op het ijs werd het ijs gebroken. Vaak was dat alleen niet genoeg en werden er ook ijsbijlen en zagen ingezet. Het schommelen van de schuit werd boeieren genoemd. Er ontstond nogal eens grote pret als er iemand (en dat was vaak de laatste man die voor de ijsbreker uit aan het touw trok) bij het oversteken van een zijsloot door het ijs zakte. Deze liep namelijk het dichts bij de ijsbreker. Het touw was daarom erg lang, soms wel 50 meter. Gebruikt door de tuinbouwvereniging uit Noord-Scharwoude. De schuit is gemaakt van hout wat erop aanduidt dat de schuit voor de 1ste wereldoorlog is, na 1920 werden bijna alle schuiten gemaakt van ijzer. Houten ijsbreker gingen namelijk sneller lek, aangezien deze schuurde met het ijs. · Techniek (Soort en type motor): geen motor aanwezig. · Bouwwijze: Houten, zwart geteerde ijsbreker met stukjes schelp bestrooi. De schuit is bekleed met gegalvaniseerd plaatijzer 1 mm dik. Een huidgang op spanten, boeisel met zetboord, vlakspanvervinding met houten pennen en gedeuteld. Voor en achterplecht. Op e voorplecht staat "Voorwaarts"
Heeft Locatie
26ab3b17-380c-443b-86f2-aae535cbb132
Heeft Verhaal Naam
https://linkeddata.cultureelerfgoed.nl/term/id/mcnt/5b380275-71d4-302b-828c-cb2e06c8014e
http://www.w3.org/2001/XMLSchema#string