d9a37301-5932-4de7-8697-46fdb42a0668

Een voorbeeld van een particulier bedrijf dat zich gedurende haar bestaan steeds met alle verschillende vormen van het autobusvervoer heeft beziggehouden, is Vermaat uit Hellevoetsluis. Dit bedrijf verzorgde al ver voor de Tweede Wereldoorlog lijndiensten op de eilanden Voorne en Putten. Daarnaast verrichtte Vermaat onder de naam "Europa Express" veel toerwerk en groepsvervoer in het Rotterdamse havengebied. De bekende donkerbruine bussen met hun fraaie goudkleurige opschriften waren jarenlang een bekende verschijning in binnen- en buitenland. Zoals de meeste bedrijven begon ook Vermaat met een wagenpark dat uit allerlei merken bestond, maar begin jaren vijftig koos men duidelijk voor standaardisatie en werd Mercedes-Benz het "huismerk" van het bedrijf. Afgewisseld met zo nu en dan een Scania-Vabis bus voor de lijndienst, zou men het Duitse merk jarenlang trouw blijven. Ook voor de opbouw van de bussen had Vermaat in die tijd een huisleverancier, de NV Carrosserie Roset uit Bergen op Zoom. Roset was geen heel groot bedrijf. Gemiddeld maakte het zo'n vijftig bussen per jaar, vooral voor een aantal vaste klanten. In 1969 was Roset helaas gedwongen de poorten te sluiten. Qua vormgeving behoorde de toerwagens van Roset volgens velen tot de mooiste dat de Nederlandse busindustrie op dat moment produceerde. Een voorbeeld van een Roset-toerwagen is de Mercedes 53 van Vermaat. Eind jaren vijftig was de bus met een torpedeofront (de "neusbus") al duidelijk op z'n retour, maar toch bestelde Vermaat in 1958 nog twee exemplaren. Deze werden door Roset gebouwd op een Mercedes-chassis dat eigenlijk als vrachtwagen was bedoeld. Bus nummer 52 kwam in 1958 in dienst, in 1959 gevolgd door de 53. Die was daarmee tevens de allerlaatste neusbus van Vermaat. Jarenlang deed de bus trouw zijn werk en in 1968 werd de mijlpaal van 500.000 gereden kilometers bereikt. Eind 1970 werd de 53 voor het laatst gekeurd, om vervolgens in 1971 buiten dienst te worden gesteld. Hij werd echter niet afgevoerd, maar toegevoegd aan de verzameling bussen die Vermaat in het kader van de geschiedenis van het bedrijf bewaarde. Eén van die bussen werd geheel gerestaureerd en in de oude luister teruggebracht. Eind jaren tachtig besloot Vermaat de resterende bussen van de hand te doen en zo belandde uiteindelijk in 1989 de 53 bij de Stichting Veteraan Autobussen. Enige tijd later volgde ook nog een bijbehorend bagage-aanhangwagentje. Na enkele jaren vond de Mercedes onderdak bij de werkgroep Aalsmeer en daar werd de complete en gedegen restauratie met voortvarendheid ter hand genomen. Die restauratie kostte veel tijd en moeite, maar werd in 2009 bekroond toen de 53 weer als bus kon worden gekeurd.

d9a37301-5932-4de7-8697-46fdb42a0668

Een voorbeeld van een particulier bedrijf dat zich gedurende haar bestaan steeds met alle verschillende vormen van het autobusvervoer heeft beziggehouden, is Vermaat uit Hellevoetsluis. Dit bedrijf verzorgde al ver voor de Tweede Wereldoorlog lijndiensten op de eilanden Voorne en Putten. Daarnaast verrichtte Vermaat onder de naam "Europa Express" veel toerwerk en groepsvervoer in het Rotterdamse havengebied. De bekende donkerbruine bussen met hun fraaie goudkleurige opschriften waren jarenlang een bekende verschijning in binnen- en buitenland. Zoals de meeste bedrijven begon ook Vermaat met een wagenpark dat uit allerlei merken bestond, maar begin jaren vijftig koos men duidelijk voor standaardisatie en werd Mercedes-Benz het "huismerk" van het bedrijf. Afgewisseld met zo nu en dan een Scania-Vabis bus voor de lijndienst, zou men het Duitse merk jarenlang trouw blijven. Ook voor de opbouw van de bussen had Vermaat in die tijd een huisleverancier, de NV Carrosserie Roset uit Bergen op Zoom. Roset was geen heel groot bedrijf. Gemiddeld maakte het zo'n vijftig bussen per jaar, vooral voor een aantal vaste klanten. In 1969 was Roset helaas gedwongen de poorten te sluiten. Qua vormgeving behoorde de toerwagens van Roset volgens velen tot de mooiste dat de Nederlandse busindustrie op dat moment produceerde. Een voorbeeld van een Roset-toerwagen is de Mercedes 53 van Vermaat. Eind jaren vijftig was de bus met een torpedeofront (de "neusbus") al duidelijk op z'n retour, maar toch bestelde Vermaat in 1958 nog twee exemplaren. Deze werden door Roset gebouwd op een Mercedes-chassis dat eigenlijk als vrachtwagen was bedoeld. Bus nummer 52 kwam in 1958 in dienst, in 1959 gevolgd door de 53. Die was daarmee tevens de allerlaatste neusbus van Vermaat. Jarenlang deed de bus trouw zijn werk en in 1968 werd de mijlpaal van 500.000 gereden kilometers bereikt. Eind 1970 werd de 53 voor het laatst gekeurd, om vervolgens in 1971 buiten dienst te worden gesteld. Hij werd echter niet afgevoerd, maar toegevoegd aan de verzameling bussen die Vermaat in het kader van de geschiedenis van het bedrijf bewaarde. Eén van die bussen werd geheel gerestaureerd en in de oude luister teruggebracht. Eind jaren tachtig besloot Vermaat de resterende bussen van de hand te doen en zo belandde uiteindelijk in 1989 de 53 bij de Stichting Veteraan Autobussen. Enige tijd later volgde ook nog een bijbehorend bagage-aanhangwagentje. Na enkele jaren vond de Mercedes onderdak bij de werkgroep Aalsmeer en daar werd de complete en gedegen restauratie met voortvarendheid ter hand genomen. Die restauratie kostte veel tijd en moeite, maar werd in 2009 bekroond toen de 53 weer als bus kon worden gekeurd.