e3466e36-3d66-4623-b1ca-3603ae388adb

Het jacht werd gebouwd in 1923 in opdracht van de Heer A. Schoeller te Lubeck. Het schip werd gekeurd door de Germanisch Lloyd op 5 juni 1923 en geklasseerd als +100 A4 75 qm. Het kreeg de naam “Muschka VI” en werd gestationeerd te Tra¬vemunden. Een meetbrief werd op 18 mei 1926 uitgeschreven door het Deutsche Segler Verband onder het zeilnummer G48. Het jacht werd drie jaar later verkocht aan de Heer A.H. Verkade te Zaandam, waarbij op 7 juli 1926 door het Koninklijk Nederlands Watersport Verbond het zeilnummer T3 werd verstrekt. Het schip worden erkend te voldoen aan de voorschriften en reglementen van de 75- en 45 m2 Kruiser Klassen en wordt ingeschreven in het register onder nummer 564/1926. In 1937 blijkt het schip volgens het jaarboekje van de Koninklijke Nederlandse Zeil- & Roei Vereniging te varen onder de afgekorte naam “Muschka” en is de eigenaar F. Verkade. Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt het schip geconfisqueerd en naar Duitsland afgevoerd. In Duitsland komt het schip in handen van een officier van de Kriegsmarine, die er gedurende de oorlog mee zeilt. Het schip wordt na de bevrijding opgespoord door een speciaal in het leven geroepen commissie en komt als eerste, maar zwaar gehavend terug in Nederland. Het schip ligt her en der en komt uiteindelijk terecht bij Jachtwerf “Het Ford” in Nieuwendam, waar het jaren heeft gelegen en het schip door jaren achterstallig onderhoud snel achteruit ging. Door de zeer slechte staat van het schip zag men dan ook een restauratie niet zitten. Al deze tijd was schip in bezit van de Familie Verkade, alleen na overlijden van de heer F. Verkade waren er geen zeilliefhebbers meer binnen de familie om het schip te onderhouden. Volgens het testament moest het schip in de familie blijven, ten koste van alles. Toen de Heer F. Koeman echter het zwaar verwaarloosde schip zag liggen wilde hij het kopen en restaureren. Met de familie Verkade werd toen de afspraak gemaakt dat de heer Koeman het schip zou krijgen voor een symbolisch bedrag met de belofte dat hij het schip weer helemaal in goede staat zou brengen. Men kon het toch niet aanzien dat een eens zo’n prachtig jacht lag weg te rotten voor brandhout. In 1969 heeft de Heer Koeman opdracht gegeven voor de complete restaura¬tie die uiteindelijk drie jaar in beslag zou nemen. Bij deze restauratie is ook de karakteristieke kromme mast vervangen door een rechte mast met een totaal ander zeilplan. In 1971 kwam het schip weer in de vaart onder zeilnummer H14. Helaas door slechte gezondheid en ouderdom van de heer Koeman heeft hij niet al te lang kunnen genieten van de fantastische zeileigenschappen van de “Muschka”. In 1973 werd de Familie Van Leeuwen eigenaar van het schip onder een zelfde belofte als toenmalig de Heer Koeman had gedaan aan de Fam. Verkade, zij zijn vandaag de dag nog steeds de trotse eigenaar van deze prachtige 75 kwadraat en vaart weer onder haar oude zeilnummer Tijdens Sail Amsterdam 1995 deed de “Muschka” haar rentree op de Nederlandse wateren, mooier als ooit te voren.

e3466e36-3d66-4623-b1ca-3603ae388adb

Het jacht werd gebouwd in 1923 in opdracht van de Heer A. Schoeller te Lubeck. Het schip werd gekeurd door de Germanisch Lloyd op 5 juni 1923 en geklasseerd als +100 A4 75 qm. Het kreeg de naam “Muschka VI” en werd gestationeerd te Tra¬vemunden. Een meetbrief werd op 18 mei 1926 uitgeschreven door het Deutsche Segler Verband onder het zeilnummer G48. Het jacht werd drie jaar later verkocht aan de Heer A.H. Verkade te Zaandam, waarbij op 7 juli 1926 door het Koninklijk Nederlands Watersport Verbond het zeilnummer T3 werd verstrekt. Het schip worden erkend te voldoen aan de voorschriften en reglementen van de 75- en 45 m2 Kruiser Klassen en wordt ingeschreven in het register onder nummer 564/1926. In 1937 blijkt het schip volgens het jaarboekje van de Koninklijke Nederlandse Zeil- & Roei Vereniging te varen onder de afgekorte naam “Muschka” en is de eigenaar F. Verkade. Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt het schip geconfisqueerd en naar Duitsland afgevoerd. In Duitsland komt het schip in handen van een officier van de Kriegsmarine, die er gedurende de oorlog mee zeilt. Het schip wordt na de bevrijding opgespoord door een speciaal in het leven geroepen commissie en komt als eerste, maar zwaar gehavend terug in Nederland. Het schip ligt her en der en komt uiteindelijk terecht bij Jachtwerf “Het Ford” in Nieuwendam, waar het jaren heeft gelegen en het schip door jaren achterstallig onderhoud snel achteruit ging. Door de zeer slechte staat van het schip zag men dan ook een restauratie niet zitten. Al deze tijd was schip in bezit van de Familie Verkade, alleen na overlijden van de heer F. Verkade waren er geen zeilliefhebbers meer binnen de familie om het schip te onderhouden. Volgens het testament moest het schip in de familie blijven, ten koste van alles. Toen de Heer F. Koeman echter het zwaar verwaarloosde schip zag liggen wilde hij het kopen en restaureren. Met de familie Verkade werd toen de afspraak gemaakt dat de heer Koeman het schip zou krijgen voor een symbolisch bedrag met de belofte dat hij het schip weer helemaal in goede staat zou brengen. Men kon het toch niet aanzien dat een eens zo’n prachtig jacht lag weg te rotten voor brandhout. In 1969 heeft de Heer Koeman opdracht gegeven voor de complete restaura¬tie die uiteindelijk drie jaar in beslag zou nemen. Bij deze restauratie is ook de karakteristieke kromme mast vervangen door een rechte mast met een totaal ander zeilplan. In 1971 kwam het schip weer in de vaart onder zeilnummer H14. Helaas door slechte gezondheid en ouderdom van de heer Koeman heeft hij niet al te lang kunnen genieten van de fantastische zeileigenschappen van de “Muschka”. In 1973 werd de Familie Van Leeuwen eigenaar van het schip onder een zelfde belofte als toenmalig de Heer Koeman had gedaan aan de Fam. Verkade, zij zijn vandaag de dag nog steeds de trotse eigenaar van deze prachtige 75 kwadraat en vaart weer onder haar oude zeilnummer Tijdens Sail Amsterdam 1995 deed de “Muschka” haar rentree op de Nederlandse wateren, mooier als ooit te voren.