Douglas DC-3 / C-47 Dakota

De Dakota is wellicht het beroemdste passagiers- en vrachtvliegtuig uit de luchtvaarthistorie. Na de DC-2 was American Airlines op zoek naar een groter vliegtuig die hieruit moest worden ontwikkeld voor de Amerikaanse transcontinentale routes. In december 1935 vloog het prototype van deze DST (Douglas Sleeper Transport) voor het eerst. Het toestel had grotere vleugels en een langere c.q. bredere romp. De productieversie werd later DC-3 (Douglas Commercial Three) genoemd en beschikte over twee Pratt & Whitney Wasp zuigermotoren ipv Wright Cyclones. De eerste buitenlandse gebruiker was de KLM. Het Amerikaanse leger erkende het enorme potentieel en plaatste een mega-order voor een militaire transportversie die werd aangeduid als C-47 Skytrain. Vele C-47's zijn in WO II geleverd aan vele geallieerde luchtmachten. Het is de Britse luchtmacht die (volgens haar eigen traditie) een geheel eigen naam bedacht: "Dakota". Deze naam is dermate blijven hangen dat tegenwoordig elke variant van de DC-3 (al of niet abusievelijk) Dakota wordt genoemd. Er zijn tot en met 1947 in totaal zo'n 13.000 Dakota's gebouwd, inclusief de 2000 illegaal in Rusland en ruim 400 in Japan gebouwde kopieen. Een Amerikaanse C-47 klokte niet minder dan 84.000 vlieguren... Zelfs in de Vietnam-oorlog is de C-47 nog ingezet als vliegende artilleriestelling onder de naam "Gooney Bird". Eisenhower was van mening dat de Tweede Wereldoorlog door drie wapens werd gewonnen: de Jeep, de Bazooka en de Dakota. Er vliegen wereldwijd nog enkele tientallen van deze onverwoestbare stamvader van de burgerluchtvaart rond.

Douglas DC-3 / C-47 Dakota

De Dakota is wellicht het beroemdste passagiers- en vrachtvliegtuig uit de luchtvaarthistorie. Na de DC-2 was American Airlines op zoek naar een groter vliegtuig die hieruit moest worden ontwikkeld voor de Amerikaanse transcontinentale routes. In december 1935 vloog het prototype van deze DST (Douglas Sleeper Transport) voor het eerst. Het toestel had grotere vleugels en een langere c.q. bredere romp. De productieversie werd later DC-3 (Douglas Commercial Three) genoemd en beschikte over twee Pratt & Whitney Wasp zuigermotoren ipv Wright Cyclones. De eerste buitenlandse gebruiker was de KLM. Het Amerikaanse leger erkende het enorme potentieel en plaatste een mega-order voor een militaire transportversie die werd aangeduid als C-47 Skytrain. Vele C-47's zijn in WO II geleverd aan vele geallieerde luchtmachten. Het is de Britse luchtmacht die (volgens haar eigen traditie) een geheel eigen naam bedacht: "Dakota". Deze naam is dermate blijven hangen dat tegenwoordig elke variant van de DC-3 (al of niet abusievelijk) Dakota wordt genoemd. Er zijn tot en met 1947 in totaal zo'n 13.000 Dakota's gebouwd, inclusief de 2000 illegaal in Rusland en ruim 400 in Japan gebouwde kopieen. Een Amerikaanse C-47 klokte niet minder dan 84.000 vlieguren... Zelfs in de Vietnam-oorlog is de C-47 nog ingezet als vliegende artilleriestelling onder de naam "Gooney Bird". Eisenhower was van mening dat de Tweede Wereldoorlog door drie wapens werd gewonnen: de Jeep, de Bazooka en de Dakota. Er vliegen wereldwijd nog enkele tientallen van deze onverwoestbare stamvader van de burgerluchtvaart rond.