5fa54b42-c42d-4e17-86ea-97a85e7f372c

De Grunau-8 is een tweepersoons zweefvliegtuig, dat begin jaren dertig van de vorige eeuw is ontworpen en gebouwd door Edmund Schneider in Grunau (Dld.) Het Nederlands instituut voor Zweefvliegen, dat in 1936 is opgericht, heeft in Duitsland een Grunau-8 (PH32) aangeschaft voor de voortgezette opleiding van zweefvliegers. Het NIZ had haar thuisbasis op Ypenburg. Een tweede Grunau-8 (PH-66) werd aangeschaft door de Vliegclub Teuge. Later zijn de opleidingen op Ypenburg en Teuge samengegaan. Omdat zich de behoefte aan nog een tweezitter deed gevoelen, bouwde de NV Vliegtuigbouw in Deventer op basis van tekeningen die onder leiding van ir. C.W.A. Oyens zijn vervaardigd een derde Grunau-8, de PH-70. De PH-70 heeft als enige van de drie de oorlogsjaren overleefd. Het zweefvliegtuig is voorzien van een zwaartepuntshaak en is tot 1961 in gebruik geweest als opleidingstweezitter. De PH-70 is sindsdien in opslag geweest, onder meer in de Aviodome en is later in eigendom overgegaan aan enkele zweefvliegers. Na het overlijden van technicus Hans Regeer is de PH-70 in 2020 in eigendom overgegaan aan de Stichting Deadalus Collectie Nederland.

5fa54b42-c42d-4e17-86ea-97a85e7f372c

De Grunau-8 is een tweepersoons zweefvliegtuig, dat begin jaren dertig van de vorige eeuw is ontworpen en gebouwd door Edmund Schneider in Grunau (Dld.) Het Nederlands instituut voor Zweefvliegen, dat in 1936 is opgericht, heeft in Duitsland een Grunau-8 (PH32) aangeschaft voor de voortgezette opleiding van zweefvliegers. Het NIZ had haar thuisbasis op Ypenburg. Een tweede Grunau-8 (PH-66) werd aangeschaft door de Vliegclub Teuge. Later zijn de opleidingen op Ypenburg en Teuge samengegaan. Omdat zich de behoefte aan nog een tweezitter deed gevoelen, bouwde de NV Vliegtuigbouw in Deventer op basis van tekeningen die onder leiding van ir. C.W.A. Oyens zijn vervaardigd een derde Grunau-8, de PH-70. De PH-70 heeft als enige van de drie de oorlogsjaren overleefd. Het zweefvliegtuig is voorzien van een zwaartepuntshaak en is tot 1961 in gebruik geweest als opleidingstweezitter. De PH-70 is sindsdien in opslag geweest, onder meer in de Aviodome en is later in eigendom overgegaan aan enkele zweefvliegers. Na het overlijden van technicus Hans Regeer is de PH-70 in 2020 in eigendom overgegaan aan de Stichting Deadalus Collectie Nederland.